Historie
Grundlagt: 01-01-1995
Den Danske Skueplads blev etableret i 1995 af iscenesætteren, skuespilleren,
sangeren og teaterlederen Christian Steffensen.
Med sit kvalitetsbærende repertoire har Den Danske Skueplads markeret sig centralt med opsætninger, der overvejende præsenterer dansk dramatik.
I efteråret 1997 instruerede Christian Steffensen Benny Andersen-forestillingen
Her i reservatet (Odense Teater). I anledning af 100-året for Kaj Munks
fødsel (1998), stod han bag Den Danske Skueplads’ opsætning af Munks
intense énaktere De Herrer Dommere og Før Cannae. De to skuespil, der
opføres en suite, har således siden hørt til teatrets løbende repertoire.
Efterfølgende iscenesatte han urpremieren på Gerz Feigenbergs skuespil Den rystende hånd, i forbindelse med den store udstilling på Nationalmuseet (1998/99) om menneskerettighederne.
Fra 2003 til 2005 opførte teatret H.C. Andersen-forestillingen At rejse er at leve,
der fi k urpremiere allerede i 2002 (Aarhus Teater) i Christian Steffensens kompetente og meget roste fortolkning. I H.C. Andersen-året 2005, nyopsatte Den Danske Skueplads tillige eventyrdigterens to sprudlende vaudeviller En komedie i det grønne og En nat i Roskilde (førsteopført i 1995).
2005/06-sæsonen føjede endnu to produktioner til, idet teatret præsenterede Søren Kierkegaard-opsætningen ... af en endnu levendes papirer ...
- Forestillingen Husk at leve, der blev skabt i anledning af 100-året for Piet Heins
fødsel, fremstår som en poetisk rejse gennem et universelt forfatterskab.
Gennem hele seks sæsoner, opførte Den Danske Skueplads tillige succesen Mine sange er fl yvende breve – musikalsk dialog på vers. Her er det Danmarks nationalskjald Benny Andersen, der suverænt har ordet og tonerne. Forestillingen, der nærmest opnåede kultstatus, havde sin førsteopførelse på Aarhus Teater (2004).
I foråret 2007 fik Den Danske Skueplads premiere på sin anmelderroste PH –
Poul Henningsen-forestilling En på lampen - et musik-dramatisk spil.
Samme år blev Legenden om juleroserne, Selma Lagerlöfs fantastiske vinterfortælling, introduceret i Den Danske Skueplads’ regi.
September 2008 debuterede Eske Holm som dramatiker, idet teatret havde urpremiere på hans fabulerende og medrivende skuespil Marie Krøyer – Blodets Bånd.
Sæson 2009/10 bød på to nye produktioner:
Teaterønskekoncerten Mor er den bedste i verden - et særligt, kærligt møde med
1950’ernes Familien Danmark og tidens bragende tophits, og H.C. Andersen-forestillingen
Juleaften og Nytårsaften - en eventyrlig decemberbuket i ord og toner.
I sæson 2010/11 præsenterede Den Danske Skueplads to urpremierer:
Sten Kaaløs Så må jorden godt gå under, som er en dramatiseret historie om
”Den danske Bellman” – 1700-tals digteren Ambrosius Stub; samt musikforestillingen og koncertversionen Den svenske nattergal, der handler om H.C. Andersens betagelse og livslange venskab med den svenske verdenssopran Jenny Lind.
Den Danske Skueplads kastede sig i 2012 ud på de vildeste vover, med den berusende og festlige teaterkoncert – En særlig hilsen til søens folk.
I 200-året for den verdensberømte danske digterfi losof Søren Kierkegaards fødsel, genopsætter teatret … af en endnu levendes papirer … et litterært-filosofisk spil.
Ligeledes i 2013, har Den Danske Skueplads urpremiere på Carl og Anne Marie
– som er en musik-dramatisk beretning om det stormfulde kunstnerægteskab mellem Danmarks store komponist Carl Nielsen og billedhuggerinden Anne Marie Carl-Nielsen.
Status
Producent af egne stationære produktioner
Producent af danske turneproduktioner
Arrangør af egne stationære produktioner
Arrangør af danske turneproduktioner
SE PRODUKTIONER OG CO-PRODUKTIONER
Tilbage